Online is “here to stay”.
Superfijn om weer fysiek trainingen te mogen geven!
Ik flapte er deze week bij de start uit: “Heerlijk, iedereen is er weer met armen en benen!”
Wat ik miste? Deelnemers die langzaamaan binnendruppelen. Een klein praatje vooraf, oogcontact. Als iedereen in groepjes werkt kan ik “life” veel beter zien hoe het her en der gaat. Zijn ze in een diep gesprek, dan blijf ik op afstand. Zijn ze wel erg snel klaar of lopen ze zichtbaar vast, dan schuif ik aan en stel vragen om de boel weer op gang te brengen.
In de breakoutrooms van je onlinetraining is dat niet in te schatten. Je komt dus nogal abrupt binnen en dat kan het gesprek verstoren.
Toch zal online bij veel bedrijven en grote onderwijsinstellingen een blijvertje zijn.
Ik merkte aan mezelf in de afgelopen maanden dat ik er steeds meer lol in begon te krijgen.
Zolang ik het laagdrempelig hou, veel interactie inbouw en vooral actief en gericht vragen blijf stellen, komt er flow in m’n online training.
Wat me deze week een heel voldaan gevoel gaf was die ene zonovergoten middag, waarbij de groep bij de start al liet blijken dat ze geen idee hadden hoe deze uren door te komen. Vol hoofd, moe, warm. Ik had mezelf vooraf eerlijk gezegd ook betrapt op een loom “hangmatgevoel”.
De tijd vloog om, we kwamen steeds meer op stoom en toen m’n timer aangaf dat de tijd er bijna opzat zijn we langer doorgegaan. Want juist toen ik dat laatste stukje, waarin we in de nabespreking spontaan nog even vraagstelling gingen oefenen, wilde stopzetten, hoorde ik her en der: “ O, te snel” , “Jammer”.
De basics voor mij:
- A3 flipover met sprekende schetsen en post-its om ’t verhaal op te bouwen.
- Iedereen in laten stellen op galleryview als je in groepsgesprek bent, en natuurlijk camera en geluid allemaal aan.
- Bij de start of middenin je training een “ijsbreker”. Bv Ik tel af “3-2-1-0” Bij 0 voeten boven tafel zodat alle slippers, pantoffels…. in beeld komen (kwestie van aanvoelen of dit past bij je groep natuurlijk)
- Opdrachten geven waardoor deelnemers even rond kunnen lopen, na kunnen denken.
- Heel gericht vragen stellen en de naam daarbij noemen. Een vraag in de groep “Wie heeft er wel eens…..” , werkt niet.
- Extra korte pauzes, in plaats van een langere.
Overal waren in de afgelopen tijd tips te vinden.
Ik heb ’t meest gehad aan de inzichten van #karindegalan , vooral omdat die al zo lekker snel kwamen toen dit hele onlinecircus net op gang kwam : – )
Dus al met al: Heerlijk om weer fysiek te mogen trainen en niks mis met regelmatig achter je scherm kruipen om ook daar te werken aan contact en interactie.